Tänk dig att du står i en hiss och på nästa våningsplan kliver en person in som kan påverka ditt liv, kanske en potentiell kund, en investerare eller en framtida arbetsgivare. Hur ska du på några få våningar leverera ett budskap som fångar personens intresse? Du behöver en hisspitch!
En hisspitch är förmågan att kunna sälja in sig själv eller sin idé på kort tid. I praktiken en komprimerad dragning om varför din idé är lysande och värd att investera i.
- Som småföretagare är det ofta svårt att snabbt och koncist sammanfatta vad du håller på med, du har ofta många roller och arbetar med flera saker samtidigt. Med en bra hisspitch är du alltid redo att på kort tid förklara vad du gör/vill göra på ett säljande och intressant sätt som gör intryck. Det är viktigt att komma ihåg att syftet inte är att försöka sälja något i stunden eller att få ett ja eller nej på plats, utan att väcka nyfikenhet och en vilja att ta ett möte där du har mer tid för en fullständig presentation, säger pitchexperten Neal Greenspan från Ideon Innovation.
Neal Greenspans tips till en lyckad hisspitch:
1. Få dom på kroken - Skapa intresse från första meningen!
Budskap, förberedelse och övning ger färdighet.
2. Använd en struktur – N.A.B.C. är en jättebra sådan!
Vad skapar värde för dina tänkta användare eller kunder? Hitta stöd för att definiera din idé.
3. En ”Call to Action” - Vad ska hända nu?
Vilket blir det naturliga nästa steget? Öppna upp för ett fortsatt samtal.
Vill du ha fler tips? Besök hissen på Södertälje Science Park under Science Week
Under Science Week som går av stapeln den 1-3 februari, se hela programmet här kan du passa på att besöka hissen på Södertälje Science Park under Science Week och få feedback på din hisspitch av Neal Greenspan. Lär dig vad en pitch är, vad du ska tänka på innan du skapar din pitch, samt fler tips och tricks för att skapa och leverera en så effektiv pitch som möjligt. Häng med oss på en informativ och rolig session där du kan fråga Neal vad som helst gällande din pitch och presentationsteknik.